Veelgestelde vragen

Met SEDS brengen we een volledig nieuwe manier van collectief verwarmen op de markt. Logisch dus dat je nog vragen hebt. Hier beantwoorden we alvast een aantal veelgestelde vragen.

Vragen voor projectontwikkelaars

In welke gebouwen kan SEDS worden gebruikt?

SEDS kan tijdens de ruwbouwfase worden geïntegreerd in elk nieuwbouwproject vanaf 15-17 wooneenheden.

Hoe implementeer ik SEDS in bouwtekeningen?

Het SEDS-systeem bestaat uit een brononafhankelijke plug-and-play unit. Concrete informatie over hoe je de SEDS-unit kan integreren in je ontwerptekeningen? Neem contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe SEDS het verschil kan maken voor jouw project.

Vanaf hoeveel appartementen is SEDS rendabel?

SEDS is de meest rendabele oplossing voor residentiële gebouwen vanaf 15-17 wooneenheden.

Waarom zou ik meer betalen voor een woning met SEDS?

Correct, de aankoopprijs van een woning met een SEDS-unit ligt hoger dan die van een gelijkaardige woning met een conventioneel verwarmingssysteem.

Waarom je dan toch voor SEDS zou kiezen?
Omdat het een eenmalige investering is die zichzelf snel terugbetaalt.
Zelf opgewekte energie, zorgt voor een verminderde afhankelijkheid van de energiemarkt. Vervolgens zorgt een slim, zelflerend systeem voor een optimale energie-efficiëntie. Zo brengt SEDS meer comfort en minder kosten.

Tot slot zijn energieprestaties steeds vaker een doorslaggevende factor bij het kiezen van een nieuwe woning. Een woning met SEDS-unit is dus ook interessant als investeringsvastgoed.

Kan SEDS worden aangesloten op het warmtenet?

Ja.

SEDS is een hybride en brononafhankelijk verwarmingssysteem. Het kan worden aangesloten op elke energiebron. Grijs en groen, nu en in de toekomst. Dat maakt SEDS volledig toekomstbestendig en klaar voor de opmars van groene energie.

Hoe kan ik SEDS-unit ingeven in EPB?

U kan dit bij SEDS opvragen. Wij bezorgen u hiervoor de nodige documentatie, waaronder:

  • Het stavingsdocument
  • De datasheet van de SEDS-unit

U kan deze ook vinden onder volgende link: Downloads

Vragen voor de eindgebruiker

Hoe gebruik je de thermostaat?

  1. Druk op ‘+’ of ‘-‘ om de huidige kamertemperatuur te zien.
  2. Aan de hand van het zonnetje of sneeuwvlokje kan je zien of het systeem aan het koelen of verwarmen is (LED-indicatie).
  3. Via het douche-icoon kan de temperatuur van het sanitair warm water (buffervat) worden ingesteld. Standaard staat deze op 55°C.
  4. Met de “+” en “–” knoppen kan je de instellingen aanpassen.
  5. Door op het vliegtuigicoon te drukken, wordt de vakantiemodus geactiveerd (LED-indicatie).

Het standaardsetpunt bedraagt:

  • 24°C bij koeling
  • 21°C bij verwarming

Je kan dit aanpassen met een afwijking van -3 tot +3 graden. Dit is de afwijking t.o.v. het huidige standaardsetpunt.

Werken we met een nachtverlaging?

Neen, nachtverlaging levert geen extra voordeel op. De energie die uitgespaard wordt ’s nachts, is ’s morgens nodig om het appartement terug op temperatuur te krijgen.

Hoe stel ik de verwarming/koeling in?

Koeling:
De standaardinstelling is 24°C. Wil je dat de ruimte langer blijft koelen, druk dan op de “–” knop en stel bijvoorbeeld -3 in. Dit betekent dat het systeem blijft koelen tot 21°C.

Verwarming:
De standaardinstelling is 21°C. Wil je dat de ruimte warmer wordt, druk dan op de “+” knop en stel bijvoorbeeld +3 in. Het systeem blijft dan verwarmen tot 24°C.

Kan ik het sanitair warm water comfort verhogen?

Via het douche-icoon op de thermostaat kan je de temperatuur van het buffervat instellen (minimum 40°C).

Een hogere temperatuur zorgt voor meer comfort, maar ook voor een hoger energieverbruik. De warmtepomp moet harder werken, aan een lager rendement en de thermostatische mengkraan zal meer koud water bijmengen om een veilige watertemperatuur te behouden.

Een belangrijke nuance is dat dit geen effect heeft op de vertrektemperatuur naar de sanitaire toestellen maar dat er een langere tijd getapt kan worden, aangezien het vat meer geladen is.

Hoe schakelt het systeem om van koeling naar verwarming? 2-pijps / 3-pijps.

2-pijpssysteem:

  • Vanaf meer dan de helft van de appartementen vraag heeft naar koeling of verwarming zal het systeem omschakelen.
  • De vraag per oriëntatie van het gebouw, zal eerder gelijk zijn.

3-pijpssysteem:

  • Bij een 3-pijpssysteem zit de omschakeling binnen het appartement, waardoor de eigenaar de vrije keuze heeft tussen koelen of verwarmen.

Hoe werkt vloerverwarming?

Vloerverwarming werkt via een verdeler (in de SEDS-unit). De kringen zorgen voor een gelijkmatige verdeling van warmte/koude in het appartement. Dit resulteert in een zeer comfortabele en energiezuinige oplossing.

Ik heb geen of niet voldoende warm water, wat kan ik doen?

  1. Controleer of de temperatuur van het buffervat hoog genoeg staat (bijvoorbeeld verhogen van 50°C naar 55°C).
  2. Controleer aan alle kranen of er koud, lauw of warm water uit komt.
  3. Blijft het probleem bestaan, neem contact op via seds@service.be.

Mijn appartement is te warm/koud, wat kan ik doen?

Te warm:

  1. Verlaag de afwijking op de thermostaat met 2 of 3 graden.
  2. Houd rekening met zoninstraling, die de temperatuur sterk kan beïnvloeden.
  3. Helpt dit niet, contacteer service@seds.be.

Te koud:

  1. Verhoog de afwijking op de thermostaat met 2 of 3 graden.
  2. Controleer of alle zones op de collector voldoende debiet krijgen.
  3. Controleer of de vloer overal even warm aanvoelt.

Geef het systeem minstens 24 uur de tijd om te reageren.

Hoe verander ik temperatuur in enkel mijn slaapkamer?

Wanneer uw slaapkamer beschikt over een extra zoneregeling, kan deze apart worden aangestuurd. Dit smoort de temperatuur binnenin de ruimte en zorgt dus voor minder warmte in de winter en minder koude in de zomer.

De zoneregeling opent (of sluit) automatisch het ventiel van de vloerverwarming of -koeling op basis van de gewenste temperatuur in die ruimte. Zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, sluit (of opent) het ventiel opnieuw.

Ik ga op vakantie, wat kan ik doen? Wat zal er gebeuren?

Activeer de vakantiemodus via het vliegtuigicoon op de thermostaat (LED-indicatie). Het systeem schakelt over in een energiezuinige stand, er zal geen warm waterproductie meer worden gegenereerd voor het sanitair warm water, tot de vakantiemodus wordt uitgeschakeld.

De installatie zal in de zomer blijven koelen en in de winter blijft deze een basistemperatuur behouden van 16°C.

Wie contacteer ik bij onderhoud?

Neem contact op met uw syndicus of met SEDS via service@seds.be.

Kan ik mijn verbruik raadplegen?

Het energieverbruik kan worden opgevraagd via uw syndicus.

Stond jouw vraag er niet bij?

Mail je vraag naar info@seds.be, we sturen je zo snel mogelijk een antwoord.